HRSM logo1

Hozzászoktunk ahhoz, hogy az interneten minden ingyenes. Nekünk minden „jár”. Pedig semmi nincs ingyen. Valaki megdolgozott azért, hogy megtekinthessük a bennünket érdeklő tartalmakat, hozzájussunk az értékes információhoz.

Tényleg ingyen van?

Nincs, mert valaki mindig fizet. Gondoljuk csak át, hogy mennyi munkát jelent a szervereket üzemeltetni, a tartalmakat előállítani, kezelni. Amikor valaki energiát fektet abba, hogy számunkra ingyenes letölthető önéletrajzot, motivációs levelet, vagy más dokumentumot dolgozzon ki, akkor reméli, hogy munkája valahol, valamikor megtérül.  Azt senki nem gondolhatja komolyan, hogy ezt a rendszert csupán önkéntes munka tartja életben. Gondold csak át, hogy mit szolnál hozzá, ha este beállítanék hozzád ismeretlenül, és azt kérném, hogy gyere át hozzám kifesteni a lakást. Fizetni nem fogok, mert ma már minden ingyen van. Furcsán néznél rám. Pedig miben más ez, mint a cikkírás, vagy a szerver karbantartás? A szakértelmet, az elvégzett munkát meg kell fizetni.  

Ki fizet?

Igen, ezt a munkát is meg kell fizetni. Csak itt kicsit komplikáltabban, mint az élelmiszerboltban, vagy a benzinkútnál. Ott megkapjuk az árut, és fizetünk. Egyértelmű, hogy ki az eladó és ki a vevő. Az „ingyenes” szolgáltatásokkal kicsit más a helyzet. Ott nem ennyire nyilvánvaló, hogy hol, ki és mikor fizet. Mi csak annyit érzékelünk, hogy bekapcsoljuk a számítógépet, és pár kattintással hozzájutunk az információhoz, hirdetést adunk fel, vagy létrehozhatjuk a honlapunkat anélkül, hogy bárkinek is fizetnünk kéne. Közben talán észre se vesszük, hogy reklámok tucatjai árasztják el a képernyőt. Felugró ablakokat kell bezárnunk, amik egyre inkább lassítják a böngészést. Ezekért a reklámokért valaki fizet. Nem is keveset. És fizetünk mi is. A figyelmünkkel, vagy legalább azzal, hogy eltűrjük ezeket a kellemetlenségeket. Okosan szerkesztett, már már intelligens programok figyelik a szokásainkat, igényeinket és árasztanak el bennünket információval - kéretlenül. Ha reklámmentes felületen szeretnénk dolgozni, akkor általában díjat kell fizetnünk. Tehát ne legyenek illúzióink. Fizetünk.

Mire jó a regisztráció?

Az emberek gyanakvással fogadják, ha valahol regisztrálniuk kell. Pedig nem feltétlenül rossz dolog. Jó dolog ez a hirdetőknek, hiszen mondanivalójukat nem vaktában küldözgetik, hanem olyan felhasználóknak, akik eleve érdeklődnek a téma iránt. Ráadásul a spam elleni küzdelem kapcsán megalkotott jogi szabályozás már meg is követeli az engedélyünket ahhoz, hogy személyes elérhetőségeinket használva szólítsanak meg bennünket. A regisztrációval ehhez általában hozzájárulunk. Tehát ezzel „fizetünk” valakinek, valamiért. Ezen túlmenően egyéb haszna is lehet a regisztrációnak. A mi kényelmünket szolgálja, ha rendszeres időközönként tájékoztatást kapunk a bennünket érdeklő tartalmak megjelenéséről. Ilyen tartalom a frissen megjelenő álláshirdetésekről küldött értesítés, vagy a jogszabály változásokat nyomon követő hírlevél.

Hátrányok

Mint szinte mindennel, a regisztrációval is vissza lehet élni. A leggyakoribb forma, amikor egy értékes tartalom reményében regisztrálunk, de csupán semmitmondó, máshonnan összeollózott, értéktelen információhoz kapunk hozzáférést, ráadásul a regisztrációt követően elárasztja virtuális postaládánkat a levél szemét. Ez persze nem tragédia. Ne felejtsük el, hogy a regisztráció egy, vagy legfeljebb néhány gombnyomással bármikor megszüntethető, tehát ez a kellemetlenség orvosolható. Én máshol látom a problémát. Egyre többször tapasztalom, hogy a regisztráció során olyan személyes adatokra kérdeznek rá, amihez senkinek, semmi köze. Én nemrég azért szakítottam meg egy regisztrációt, mert a jövedelmi viszonyaimra, családi állapotomra vonatkozó információkat kellett volna megadnom egy portálon.

Gondoljuk át, hogy milyen információt kívánunk megosztani magunkról. Különösen, amikor állást keresünk. Soha ne adjunk meg olyan adatot, aminek semmi köze az általunk igényelt „ingyenes” szolgáltatáshoz! Legyen szó akár egy webes tárhely igényléséről, vagy egy álláshirdető portál adatbázisáról.

Tehát ne utasítsuk el eleve a regisztrációt, hiszen gyakran ezzel „fizetünk” azért a szolgáltatásért, amit igénybe kívánunk venni. A regisztráció hozzásegíthet minket, hogy bennünket érdeklő célirányos tartalmakat kapjunk rendszeresen. Amikor már kellemetlennek érezzük az ingyenesen kapott információkat, ezt bármikor megszüntethetjük. Viszont nagyon ügyeljünk arra, hogy regisztráció során soha ne adjunk ki speciális információkat magunkról. Inkább hagyjuk abba a regisztrálást.